update pve
Some checks failed
generate pdf files / build (push) Failing after 7m17s

This commit is contained in:
Laila van Reenen 2025-03-20 15:35:01 +01:00
parent 37bcb4823a
commit 7b43836f14
Signed by: LailaTheElf
GPG Key ID: 8A3EF0226518C12D

View File

@ -10,11 +10,7 @@ tags: kladjes, elektro, elektro/hr, elektro/hr/pee51
## Inleiding
Bij dit project is de SPC^[Superlight Personaal Carrier] opgesplitst in een aantal onderdelen. Veel van de eisen zijn verdeeld over deze onderdelen.
- Wiel assambly
- Stabilisatie
- Veircle controll unit
Bij dit project is de SPC^[Superlight Personal Carrier] opgesplitst in een aantal onderdelen. de eisen zijn verdeeld over deze onderdelen.
Deze onderdelen zijn gesplitst op basis van welke onderdelen die in dit project verbeterd worden.
@ -25,74 +21,79 @@ REQ-X-X-X
| | +- uniek identificatie nummer
| |
| +--- A: algemeen
| W: wiel assamble
| S: sabilisatie
| W: wiel assembly
| S: stabilisatie
| C: VCU
|
+----- M: zonder is het product niet bruikbaar
S: het product is bruikbaar zonder, maar is zeer gewenst
S: het product is zonder ook bruikbaar, maar is zeer gewenst
C: als het binnen de tijd lukt is het gewenst
W: niet gewenst
```
## Definities
**Het voertuig**: De Superlight Personaal Carrier die tijdens dit project gemaakt/verbeterd wordt.
**Het voertuig**: De Superlight Personal Carrier die tijdens dit project gemaakt/verbeterd wordt.
**Bestuurder**: De persoon die in het voertuig zit, en het voertuig bestuurd.
## Algemene eisen
**REQ-M-A-1: Het voertuig exclusief bestuurder weegt 250 kilogram of minder.**
**REQ-M-A-2: Het voertuig heeft een lengte van 4 meter of minder.**
**REQ-M-A-3: Het voertuig heeft een breedte van 60 centimeter of minder.**
**REQ-S-A-4: Het voertuig is ontworpen zodat die 150 kilometer per uur kan rijden in ideale omstandigheden.**
**REQ-S-A-5: Het voertuig is ontworpen zodat die 250 km actieradius kan bereiken in ideale omstandigheden**
**REQ-M-A-2: Het voertuig heeft een totale lengte van 4 meter of minder.**
**REQ-M-A-3: Het voertuig heeft een totale breedte van 60 centimeter of minder.**
De bovenstaande twee eisen gaat over het ontwerp. Binnen de tijdspan van dit project is het niet mogelijk om op deze eisen te testen buiten een simulatie of rekenmodel.
> niet ietsje breeder?
De ideale omstandigheden is op een vlakke rechte geasfalteerde weg zonder wind, regen, hagel, sneeuw of andere weersomstandigheden die een negatief gevolg op de test kunnen hebben.
**REQ-M-A-4: Het voertuig is ontworpen[^ontwerp] zodat die 60 kilometer per uur of sneller kan rijden.**
> in welke omstandigheden.
De 60 km/h is de minimale snelheid voor op de snelweg^[[https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/wegen/vraag-en-antwoord/wat-is-de-minimumsnelheid-voor-het-wegverkeer](https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/wegen/vraag-en-antwoord/wat-is-de-minimumsnelheid-voor-het-wegverkeer)].
**REQ-S-A-4: Het voertuig is ontworpen[^ontwerp] zodat die 150 kilometer per uur of sneller kan rijden in ideale omstandigheden[^omstandig].**
**REQ-M-A-5: Het voertuig is ontworpen[^ontwerp] zodat die 100 kilometer actieradius of meer kan bereiken in ideale omstandigheden[^omstandig].**
De opdracht gever wil graag tussen Amsterdam van Rotterdam kunnen rijden.
**REQ-C-A-5: Het voertuig is ontworpen[^ontwerp] zodat die 250 kilometer actieradius of meer kan bereiken in ideale omstandigheden[^omstandig].**
[^ontwerp]: Binnen de tijdspan van dit project is het niet mogelijk om op deze eisen te testen buiten een simulatie of rekenmodel.
[^omstandig]: De ideale omstandigheden is op een vlakke rechte geasfalteerde weg zonder wind, regen, hagel, sneeuw of andere weersomstandigheden die een negatief gevolg op de test kunnen hebben.
**REQ-C-A-6: Het voertuig is bestand tegen corrosie**
> is dit meetbaar te maken?
**REQ-C-A-7: Het voertuig kan bedient worden door een bestuureder van 130 kilogram of minder.**
> Nog een minimumgewicht?
**REQ-M-A-8: Het voertuig kan bediend worden door een bestuurder met een lengte van 150 centimeter tot en met 200 centimeter.**
> bron https://www.cbs.nl/nl-nl/maatwerk/2021/37/lichaamslengte
> 8% van 19 jarige vrouwen zijn korter dan 160
> 10.2% van 19 jarige mannen zijn korter dan 175
**REQ-M-A-8: Het voertuig kan bediend worden door een bestuurder met een lengte van 130 centimeter tot 200 centimeter.**
**REQ-M-A-9: De bestuurder van het voertuig zit volledig binnen de afmetingen van het voertuig, met uitzondering van de hoogte.**
**REQ-S-A-10: Het zwaarte punt van het voertuig ligt 45 centimeter of minder boven de grond bij een vlakke grond.**
## Wiel Assambly
## Wiel Assembly
**REQ-M-W-1: het voertuig heeft twee wielen.**
**REQ-M-W-2: het voertuig wordt aangedreven door beide wielen.**
**REQ-S-W-3: het voertuig stuurt met beide wielen.**
**REQ-M-W-4: het voertuig wordt aangedreven door elektromotoren.**
**REQ-S-W-5: het voertuig kan remmen doormidden van regen.**
**REQ-S-W-5: het voertuig kan remmen doormiddel van regenerative braking.**
**REQ-S-W-6: de aandrijving bevindt zich in het wiel.**
**REQ-M-W-7: het voertuig heeft een remvertraging van 6 meter per seconde per seconde of meer.**
**REQ-M-W-8: het voertuig heeft een draaicirkel van 6 meter of minder.**
> TODO: iets van er moet suspensie zijn?
## Stabilisatie
**REQ-M-S-1: Het voertuig wordt actief gestabaliseert**
**REQ-M-S-2: tijdens operatie van de stabilisatie trilt het voertuig $... m/s^2$of minder, als het voertuig stil staat**
**REQ-M-S-3: Bij een vlakke grond raakt de zijkant van het voertuig de grond niet aan bij een stoot van X newton voor X seconde**
**REQ-S-S-3: Het voertuig kan uit zichzelf weer recht komen te zitten vanaf een roll hoek van 5 graden**
## VCU
**REQ-M-C-1: het voertuig wordt bestuurd door middel van een elektronische input, zoals een joystick, dat bedienbaar is door de bestuurder.**
**REQ-M-C-2: er is een nootstop aanwezig.**
**REQ-M-C-2: er is een noodstop aanwezig.**
> TODO: miss nog iets over wat die noodstop doet
## Frame
**REQ-M-F-1: iets vervormt maximaal 4 centimeter bij een bocht van 500 meter radius op een snelheid van 150 km/h**
> Snapte de eis van vorige groep niet
> hoe reageerd het stuur meganisme hierop