PEE51_SPC_documents/markdown/detailontwerp_stuursysteem.md

3.6 KiB

sub_title tags auther
Superlight Personal Carrier
kladjes
elektro
elektro/hr
elektro/hr/pee51
name email name_short
Finley van Reenen 0964590@hr.nl e.l.f. van Reenen
name email name_short
Chris Tan 0992143@hr.nl c. Tan
name email name_short
Tijn Snijders 1001829@hr.nl t. Snijders
name email name_short
Max Kappert 1030682@hr.nl m. Kappert
name email name_short
Thomas Braam 0989527@hr.nl t. Braam

Vehicle Control unit

De VCU is een belangrijk onderdeel van het systeem, hiermee kunnen we het voertuig in een richting sturen en vooruit bewegen, de belangrijkste keuzes hierin zijn in welke taal we willen gaan programmeren en wat voor soort microcontroller we willen. De reden hiervoor is zodat de volgende team makkelijker kan omgaan met de code en het systeem makkelijker kunnen uitbreiden. het makkelijkst is dan om met de Arduino IDE en framework verder te gaan, omdat het een bekent en veel gedocumenteerd systeem is waar je veel over kan vinden op internet tegenover veel andere IDE's, programmeer talen en microcontrollers. verder moet het ook draadloos verbinding kunnen maken met een console controller zodat de volgende teams eventueel een andere keuze kunnen maken hoe ze willen sturen. Daarom hebben we voor de ESP32 gekozen omdat het alles aantikt met een gezond aantal GPIO pinnen.

Actuator

De actuator hebben we nodig om de wielen in een richting te kunnen sturen volgens Max Kappert(student automotive engineer) hebben we de volgende parameters gekregen die we nodig hebben om het voertuig te kunnen sturen.

Parameter Waarde Eenheid Opmerking
Voertuigspanning 12 - 14 V_{DC} typisch voor auto-VCU's
Stuurspanningdemperkle 0 - 5 V_{DC} naloge regeling
PWM-signaal frequentie 25000 - 30000 Hz Typische range voor aansturing
PWM duty cycle 10 - 90 \% 0\%: minimale demping, 90\%: maximale demping *
Stroomverbruik klep 0.5 - 2 A Afhankelijk van de interne weerstand
Wielsnelheid 0 - 250 km/h Meet snelheid per wiel
Karrosserieversnelling -3 tot +3 g Laterale en verticale versnellingen
Axiale potentiometer (veerweg) 0 - 50 mm Meet veeruitslag
Temperatuur werkbereik -40 tot +85 ^\circ C Automobielstandaard

*demping voor de ophanging

Voor de Actuator is er een keuze gemaakt voor CDC (Continuous Damping Control) demper van SACHS, Maar vanwege de besteltijden van dit soort componenten kunnen we dit niet gebruiken. Daarom gebruiken we een actuator die er al staat, de A0-01/M van S-LINE. om de actuator te besturen gebruiken we een motordriver, de MDD20A. Dit is omdat we het al hebben en werkt met de huidige actuatoren en voldoende de parameters van de actuatoren behaald, daarom hebben we besloten om niet een nieuwe te kopen of te ontwerpen. Om ervoor te zorgen dat de actuatoren niet te ver gaan gebruiken we de AS5600 magnetic encoder. Dit is omdat de encoder een absoluut positie meegeeft en daarom voor minder problemen zorgt als het voertuig opnieuw opstart.