update
This commit is contained in:
parent
d06c6301a7
commit
effb36ffe9
5
makefile
5
makefile
@ -227,8 +227,9 @@ pdf/projectdocument.booklet.pdf: converters/bookletify.latex pdf/projectdocument
|
|||||||
pdflatex -interaction=nonstopmode -output-directory="build/projectdocument.booklet" "build/projectdocument.booklet/bookletify.latex"
|
pdflatex -interaction=nonstopmode -output-directory="build/projectdocument.booklet" "build/projectdocument.booklet/bookletify.latex"
|
||||||
mv build/projectdocument.booklet/bookletify.pdf pdf/projectdocument.booklet.pdf
|
mv build/projectdocument.booklet/bookletify.pdf pdf/projectdocument.booklet.pdf
|
||||||
|
|
||||||
package: pdf/projectdocument.pdf externe_bijlagen/*
|
package: pdf/projectdocument.pdf pdf/competenties.pdf externe_bijlagen/*
|
||||||
mkdir -p build/export
|
mkdir -p build/export
|
||||||
cp externe_bijlagen/* build/export/
|
cp externe_bijlagen/* build/export/
|
||||||
cp pdf/projectdocument.pdf build/export/
|
cp pdf/projectdocument.pdf build/export/verslag.pdf
|
||||||
|
cp pdf/competenties.pdf build/export/competentie_verantwoording_Finley.pdf
|
||||||
cd build/export && zip ../../pdf/spc_documentatie.zip *
|
cd build/export && zip ../../pdf/spc_documentatie.zip *
|
||||||
|
|||||||
@ -18,27 +18,14 @@ auther:
|
|||||||
|
|
||||||
## Analyseren
|
## Analyseren
|
||||||
|
|
||||||
Aan het begin hebben we goed gekeken naar eisen die er waren voor de vorige
|
Hoofdstuk 3 van het verslag wordt uitgelegd hoe de analyse is gedaan. Ik heb in deze fase de voortouw genomen en het PVE gemaakt en beheerd.
|
||||||
groep. Hierna hebben we samen met de opdrachtgever gezeten om te kijken wat de
|
|
||||||
verschillen zijn voor dit jaar. Op basis van deze vergadering, en de eisen van
|
|
||||||
de vorige groep, had ik het eerste concept voor het PvE gemaakt. Dit Het format
|
|
||||||
dat ik het had gemaakt waardeerde de Automotive mensen onder ons niet, ze vonden
|
|
||||||
het niet overzichtelijk. Die moesten het in een MS Exel doen vanuit hun
|
|
||||||
opleiding, maar daar waren wij van Elektrotechniek het niet mee eens. Het is
|
|
||||||
lastig om onderbowing van de eisen er bij te zetten en om er een ondertekenbaar
|
|
||||||
en niet-bewerkbaar bestand van de maken (een PDF). Uieidelijk heb ik mijn format
|
|
||||||
aangehouden en heeft uit mijn hoofd Chris deze vertaalt naar een Exel bestand.
|
|
||||||
|
|
||||||
Het eerste conept dat ik had gamaakt hebben we samen wat aangevult en verbeterd
|
Daarnaast heb ik ook geanalyseerd voor de stabilisatie unit zelf (hoofdstuk 6 in het verslag; of 8.3.2 voor een uitgebreidere variant). Hier heb ik samen met Tijn de motor keuze gemaakt, en alle berekeningen over de motor heb ik zelf gedaan.
|
||||||
en vervolgens hetzelfde met de opdrachtgever.
|
|
||||||
|
|
||||||
Ook heb ik de analyse gedaan voor wat nodig is voor mijn unit, de motordriver
|
|
||||||
voor de stabalisatie.
|
|
||||||
|
|
||||||
## Ontwerpen
|
## Ontwerpen
|
||||||
|
|
||||||
Het was eerst de bedoeling dat ik samen met Gryvon het ontwerp voor de
|
Het was eerst de bedoeling dat ik samen met Gryvon het ontwerp voor de
|
||||||
motrodriver te maken, maar die is gestopt met het project voor dat er aan
|
motordriver te maken, maar die is gestopt met het project voor dat er aan
|
||||||
begonnen is. Dus ik heb het ontwerp alleen gedaan. Chirs, de enige andere van
|
begonnen is. Dus ik heb het ontwerp alleen gedaan. Chirs, de enige andere van
|
||||||
elektrotechniek, heeft niet veel ervaring van het ontwerpen van motordrivers,
|
elektrotechniek, heeft niet veel ervaring van het ontwerpen van motordrivers,
|
||||||
dus ik dacht dat het uitleggen hoe het moet meer tijd kost dan het zelf doen.
|
dus ik dacht dat het uitleggen hoe het moet meer tijd kost dan het zelf doen.
|
||||||
|
|||||||
@ -42,6 +42,19 @@ een lichtgewicht, zelf stabiliserend persoonsvoertuig te ontwikkelen dat als een
|
|||||||
testplatform kan dienden. Bij dit test platform is het doel om een kleinere
|
testplatform kan dienden. Bij dit test platform is het doel om een kleinere
|
||||||
milieu vriendelijkere manier van persoonlijk transport dan een 'gewone' auto.
|
milieu vriendelijkere manier van persoonlijk transport dan een 'gewone' auto.
|
||||||
|
|
||||||
|
## Documentatie
|
||||||
|
|
||||||
|
Voor dat de elektrnotechnici de autotechnici elkaar hadden ontmoet, had Finley voorgesteld om de documentatie in [Markdown](https://commonmark.org/) te schijven. Voordelen hiervan zijn dat de opmaak beter consistent is en er gebruikt gemaakt kan worden van git om alle bewerkingen bij te houden. Alle elektrnotechnici hebben hier op voor gestemd.
|
||||||
|
|
||||||
|
De autotechnici moeten van hun opleiding in Microsoft Word en Exel werken. De gezamenlijke documenten hebben we dus hier mee gemaakt, maar dit verslag hebben we alsnog geschreven in Markdown.
|
||||||
|
|
||||||
|
### samenwerken in markdown
|
||||||
|
|
||||||
|
om makkelijk samen te werken hebben we HedgeDoc gebruikt (op [live.kladjes.nl](https://live.kladjes.nl)). Hier kunnen meerdere mensen tegelijkertijd werken in een document. Vanuit HedgeDoc wordt het gesynchroniseerd naar een git repository, om de bewerkingen bij te houden.
|
||||||
|
|
||||||
|
Om de markdown om te zetten naar PDF wordt Pandoc en TexLive gebruikt en om alles te automatiseren, zodat je zonder kennis hoe het werkt ook de PDF's kan genereen, wordt Make gebruikt.
|
||||||
|
|
||||||
|
Dit document gemaakt met dit systeem.
|
||||||
## Analyse
|
## Analyse
|
||||||
|
|
||||||
Niels Groningen - de opdracht gever - wil graag een test platform hebben. Het is
|
Niels Groningen - de opdracht gever - wil graag een test platform hebben. Het is
|
||||||
@ -180,28 +193,21 @@ het voertuig opnieuw opstart.
|
|||||||
## Stabilisatie
|
## Stabilisatie
|
||||||
|
|
||||||
De groepen voor ons hebben al een klein schaal model voor een reactiewiel
|
De groepen voor ons hebben al een klein schaal model voor een reactiewiel
|
||||||
gemaakt en een, wat volledige schaal lijkt te zijn, vliegwiel opstelling gemaakt.
|
gemaakt en een vliegwiel opstelling, wat volledige schaal lijkt te zijn, gemaakt.
|
||||||
|
|
||||||
Documentatie over de vliegwiel opstelling hebben wij niet terug gevonden. Maar
|
Documentatie over de vliegwiel opstelling hebben wij niet terug gevonden. Maar
|
||||||
wel van het kleine schaal model, de reactiewiel opstelling is pas gevonden aan het einde van
|
wel van het kleine schaal model, de reactiewiel opstelling is pas aan het einde van het project gevonden - Voor onze opvolgers, in het Proto Lab tussen de planten en de 3D
|
||||||
het project - Voor onze opvolgers, in het Proto Lab tussen de planten en de 3D
|
printers is de linker kast - De reactiewiel opstelling is later gemaakt dan de vliegwiel opstelling, er was dus blijkbaar een reden geweest dat de vliegwiel opstelling niet geschikt was. De automotive engineers onder ons hebben berekent wat de beste keuze is.
|
||||||
printers is de linker kast - De reactiewiel opstelling is later gemaakt dat de vliegwiel opstelling, er was dus blijkbaar een reden dat de vliegwiel opstelling niet geschikt was. De automotive engineers onder ons hebben berekent wat de beste keuze is.
|
|
||||||
|
|
||||||
Dit heeft even geduurd, ondertussen zijn de elektronische engineers onderzoek gedaan naar wat voor soort motor drivers er zijn.
|
Dit heeft even geduurd, ondertussen zijn de elektronische engineers onderzoek gedaan naar wat voor soort motor drivers er zijn.
|
||||||
|
|
||||||
Uiteindelijk kwamen de automotive engineers uit op een vliegwiel van $10kg$ met een kracht van $45Nm$ en een maximale snelheid van $1000rpm$.
|
Uiteindelijk kwamen de automotive engineers uit op een vliegwiel van $10kg$ met een kracht van $45Nm$ en een maximale snelheid van $1000rpm$.
|
||||||
|
|
||||||
> [!TODO] toevoegen
|
|
||||||
> Automotive dee lang over het berekenen van kracht en vermogen voor de
|
|
||||||
> stabilisatie. Finley heeft hier regelmatig naar gepushed en heeft zelf ook
|
|
||||||
> het huidige frame gewogen om het wat sneller te laten gaan. en heeft tussendoor
|
|
||||||
> ook rond gekeken naar motoren en drivers, onderzoek naar FOC gedaan in de hoop
|
|
||||||
> dat ik dat kan gebruiken. Helaas was alles max $10\%$ van wat nodig is.
|
|
||||||
|
|
||||||
### De Motor
|
### De Motor
|
||||||
|
|
||||||
Het is er een die gevonden is op Aliexpress, niet een heel erg betrouwbare
|
Het is er een die gevonden is op Aliexpress, niet een heel erg betrouwbare
|
||||||
verkoper, maar we kunnen geen andere geschikte vinden voor een redelijke prijs.
|
verkoper, maar we kunnen geen andere geschikte vinden voor een redelijke prijs.
|
||||||
|
Er is wel test data beschikbaar waar een rekenmodel mee gemaakt kan worden.
|
||||||
Deze motor kan de kracht net niet continu aan, maar wel voor korte duur. De
|
Deze motor kan de kracht net niet continu aan, maar wel voor korte duur. De
|
||||||
snelheid is wel iets ingeperkt ten opzichte van de berekende $1000 rpm$ dat
|
snelheid is wel iets ingeperkt ten opzichte van de berekende $1000 rpm$ dat
|
||||||
nodig is, deze kan maar tot $875 rpm$. Dit is de reden geweest dat we geen motor
|
nodig is, deze kan maar tot $875 rpm$. Dit is de reden geweest dat we geen motor
|
||||||
@ -353,7 +359,7 @@ gyroscoop heeft.
|
|||||||
> Meer informatie warom deze keuze is gemaakt, zie bijlagen Detailontwerp
|
> Meer informatie warom deze keuze is gemaakt, zie bijlagen Detailontwerp
|
||||||
Stabilisatie hoofdstuk [Hoek Sensor](#hoek-sensor)
|
Stabilisatie hoofdstuk [Hoek Sensor](#hoek-sensor)
|
||||||
|
|
||||||
#### Productie en Testen Motor Driver
|
#### Productie en Testen Hardware
|
||||||
|
|
||||||
De PCB en stencil zijn geproduceerd door JLCPCB en de componenten zijn geplaatst
|
De PCB en stencil zijn geproduceerd door JLCPCB en de componenten zijn geplaatst
|
||||||
en in de reflow oven gegaan in het SMD-lab op Accademiplein.
|
en in de reflow oven gegaan in het SMD-lab op Accademiplein.
|
||||||
@ -367,9 +373,24 @@ de zijkant boven de PCB zweefde onder contact.
|
|||||||
Tot hoever er getest is werkt alles, de FET's schakelen en de PWM wordt correct
|
Tot hoever er getest is werkt alles, de FET's schakelen en de PWM wordt correct
|
||||||
gegenereerd. Helaas heb ik geen foto's van de scope kunnen maken, ik had beide
|
gegenereerd. Helaas heb ik geen foto's van de scope kunnen maken, ik had beide
|
||||||
handen vol met de probes en het lukte me niet om met mijn neus de scope te
|
handen vol met de probes en het lukte me niet om met mijn neus de scope te
|
||||||
triggeren. Ik ga maandag 23 juni iemand om hulp vragen terwel ik verder ga
|
triggeren. Ik ga maandag 23 juni iemand om hulp vragen terwijl ik verder ga
|
||||||
testen.
|
testen.
|
||||||
|
|
||||||
|
> [!todo]
|
||||||
|
> latere testen toevoegen.
|
||||||
|
#### Software
|
||||||
|
|
||||||
|
De Software is geschreven in Rust, deze keuze is gemaakt door de beschikbaarheid an FOC library's.
|
||||||
|
|
||||||
|
Er is meer te vinden over de software inclusie onderbouwing waarom keuzes zijn gemaakt in bijlagen ...
|
||||||
|
|
||||||
|
> [!todo]
|
||||||
|
> software in rust, git, software documentatie?
|
||||||
|
#### Advies
|
||||||
|
|
||||||
|
> [!todo]
|
||||||
|
> upgrade to RP2350, RTIC (wegens I2C salve support), mcu aan de andere kant van de morot conn
|
||||||
|
|
||||||
## Project Verloop
|
## Project Verloop
|
||||||
|
|
||||||
Aan het begin was het vooral lastig om duidelijk te maken wat de vereisten van
|
Aan het begin was het vooral lastig om duidelijk te maken wat de vereisten van
|
||||||
@ -383,7 +404,7 @@ zetten, dit is niet nodig voor Automotive.
|
|||||||
We hebben uiteindelijk ons eigen Pakket van Eisen gemaakt op onze manier en deze
|
We hebben uiteindelijk ons eigen Pakket van Eisen gemaakt op onze manier en deze
|
||||||
vertaalt naar een Exel bestand voor Automotive.
|
vertaalt naar een Exel bestand voor Automotive.
|
||||||
|
|
||||||
Na deze twee documenten zijn er weinig 'conflicten' geweest tussen de eisen van
|
Na deze twee documenten zijn er geen conflicten geweest tussen de eisen van
|
||||||
Elektrotechniek en Automotive.
|
Elektrotechniek en Automotive.
|
||||||
|
|
||||||
Een van de projectleden, Mohamed, is erg weinig komen opdagen. En heeft de drie
|
Een van de projectleden, Mohamed, is erg weinig komen opdagen. En heeft de drie
|
||||||
|
|||||||
@ -33,28 +33,27 @@ auther:
|
|||||||
|
|
||||||
In C zijn er niet veel librarys voor FOC, de enige goede library die we hebben
|
In C zijn er niet veel librarys voor FOC, de enige goede library die we hebben
|
||||||
gevonden is [SimpleFOCproject](https://www.simplefoc.com/). Dit komt er in
|
gevonden is [SimpleFOCproject](https://www.simplefoc.com/). Dit komt er in
|
||||||
debuurd van een framework. In de video van de homepagina worden een aantal
|
de buurt van een framework. In de video van de homepagina worden een aantal
|
||||||
gemeenschaps projecten laten zien, waarvan meerdere een reactiewiel voor
|
gemeenschapsprojecten laten zien, waarvan meerdere een reactiewiel voor
|
||||||
sabilisatie laat zien. Dit belooft veel goeds, toch is er gekozen om een andere
|
sabilisatie laat zien. Dit belooft veel goeds, toch is er gekozen om een andere
|
||||||
library te kiezen. Het goed implementeren van een regel kring met de IMU vraagd
|
library te kiezen. Het goed implementeren van een regel kring met de IMU vraagt
|
||||||
veel kennis van hoe dit 'framework' werkt. Onze implementatie is niet exact het
|
veel kennis van hoe dit 'framework' werkt. Onze implementatie is niet exact het
|
||||||
zelfde als die van deze gemeenschaps projecten. Wij hebben dus de kennis nogdig
|
zelfde als die van deze gemeenschapsprojecten. Wij hebben dus de kennis nodig
|
||||||
om deze code aan te passen.
|
om deze code aan te passen.
|
||||||
|
|
||||||
Er is gekozen om te werken met de [Rust library FOC](https://lib.rs/crates/foc).
|
Er is gekozen om te werken met de [Rust library FOC](https://lib.rs/crates/foc).
|
||||||
Deze library is alleen een implementatie voor het FOC algaritme, wadoor er meer
|
Deze library is alleen een implementatie voor het FOC algaritme, waardoor er meer
|
||||||
flexibilitijd is hoe het systeem verder werkt. Dit kan dus ook verder
|
flexibilitijd is hoe het systeem verder werkt. Dit kan dus ook verder
|
||||||
geoptimaliseerd worden en meer ge configureerd. dat tweede is de grootste reden
|
geoptimaliseerd worden en meer geconfigureerd. dat tweede is de grootste reden
|
||||||
warom voor deze library is gekozen. Er is behoefte aan een systeem dat aangepast
|
waarom voor deze library is gekozen. Er is behoefte aan een systeem dat aangepast
|
||||||
kan worden naar wat later beter blijkt te zijn.
|
kan worden naar wat later beter blijkt te zijn.
|
||||||
|
|
||||||
## Rust op RP2040
|
## Rust op RP2040
|
||||||
|
|
||||||
Rust voor microcontrollers is nog in een sooft alpha versie. Het werkt voor het
|
Rust voor microcontrollers is nog in een soort alpha versie. Het grootste deel is al stable, maar hier en daar zijn nog wat beperkingen. Vrijwel al deze
|
||||||
grootste deel, maar hier en daar zijn nog wat beperkingen. Vrijwel al deze
|
beperkingen hebben een workaround. Het grootste voordeel is dat er een 'officele'
|
||||||
beperkingen hebben een workaround. Het groote voordeel is dat er een 'officele'
|
|
||||||
standaard is voor het HAL interface^[embeded-hal: [https://docs.rs/embedded-hal](https://docs.rs/embedded-hal)].
|
standaard is voor het HAL interface^[embeded-hal: [https://docs.rs/embedded-hal](https://docs.rs/embedded-hal)].
|
||||||
Dit maakt zorgd er voor dat er veel librarys voor IC's beschikbaar zijn die
|
Dit zorgt er voor dat er veel library's beschikbaar zijn die
|
||||||
gewoon werken.
|
gewoon werken.
|
||||||
|
|
||||||
## Async
|
## Async
|
||||||
|
|||||||
Loading…
x
Reference in New Issue
Block a user