udpates van Andrea
This commit is contained in:
parent
c37246c68d
commit
c51d907d01
@ -34,58 +34,136 @@ auther:
|
||||
|
||||
## Inleiding
|
||||
|
||||
Het SPC-project is een project vanuit de opleiding Automotive. Het doel is om
|
||||
een lichtgewicht, zelf stabiliserend persoonsvoertuig te ontwikkelen dat als een
|
||||
testplatform kan dienden. Bij dit test platform is het doel om een kleinere
|
||||
milieu vriendelijkere manier van persoonlijk transport dan een 'gewone' auto.
|
||||
Dit SPC-project is een samenwerking tussen de opleidingen Automotive en
|
||||
Elektrotechniek. Het doel van het project is om een lichtgewicht, zelf
|
||||
stabiliserend eenpersoonsvoertuig te ontwikkelen dat als een testplatform kan
|
||||
dienen. Door het voertuig lichter te maken in gewicht zorgt dit voor een
|
||||
kleinere milieuvriendelijke manier van persoonlijk transport te maken dan een
|
||||
'gewone' auto.
|
||||
|
||||
## Documentatie
|
||||
Dit project bouwt voort op eerdere inspanningen en richt zich op het verder
|
||||
verfijnen en implementeren van cruciale systemen zoals de aandrijving, het
|
||||
stuurmechanisme en de Digital Twin-technologie.
|
||||
|
||||
Voor dat de elektrnotechnici de autotechnici elkaar hadden ontmoet, had Finley voorgesteld om de documentatie in [Markdown](https://commonmark.org/) te schijven. Voordelen hiervan zijn dat de opmaak beter consistent is en er gebruikt gemaakt kan worden van git om alle bewerkingen bij te houden. Alle elektrnotechnici hebben hier op voor gestemd.
|
||||
Het SPC-project is een innovatief en interdisciplinair initiatief waarin
|
||||
studenten van de opleidingen Automotive en Electrotechniek samenwerken. Dit
|
||||
project bouwt voort op eerdere inspanningen en richt zich op het verder
|
||||
verfijnen en implementeren van cruciale systemen zoals de aandrijving, het
|
||||
stuurmechanisme en de Digital Twin-technologie.
|
||||
|
||||
De autotechnici moeten van hun opleiding in Microsoft Word en Exel werken. De gezamenlijke documenten hebben we dus hier mee gemaakt, maar dit verslag hebben we alsnog geschreven in Markdown.
|
||||
#### Documentatie
|
||||
|
||||
### samenwerken in markdown
|
||||
In dit project is de documentatie gedaan in Markdown, dit is een tekstindeling
|
||||
voor het schrijven van gestructureerde documenten. Het voordeel hiervan is dat
|
||||
de opmaak meer consistent is en er van Git gebruikt gemaakt kan worden om
|
||||
bewerkingen bij te houden. Dit maakt het voor de elektrotechnici eenvoudiger om
|
||||
alle informatie overzichtelijk te beheren.
|
||||
|
||||
om makkelijk samen te werken hebben we HedgeDoc gebruikt (op [live.kladjes.nl](https://live.kladjes.nl)). Hier kunnen meerdere mensen tegelijkertijd werken in een document. Vanuit HedgeDoc wordt het gesynchroniseerd naar een git repository, om de bewerkingen bij te houden.
|
||||
Om ook aan de eisen van de autotechnici te voldoen, die in Microsoft Word en
|
||||
Excel moeten werken, zijn de gezamenlijke documenten hierin gemaakt.
|
||||
|
||||
Om de markdown om te zetten naar PDF wordt Pandoc en TexLive gebruikt en om alles te automatiseren, zodat je zonder kennis hoe het werkt ook de PDF's kan genereen, wordt Make gebruikt.
|
||||
Voor een effectieve samenwerking is er gebruikgemaakt van HedgeDoc (op
|
||||
[live.kladjes.nl](https://live.kladjes.nl)). Dit is een open-source Markdown
|
||||
editor. Op deze manier konden alle projectleden tegelijkertijd werken in
|
||||
hetzelfde document. Vanuit HedgeDoc wordt de documentatie gesynchroniseerd naar
|
||||
een Git repository om de bewerkingen bij te houden.
|
||||
|
||||
Om de Markdown om te zetten naar PDF wordt Pandoc en TexLive gebruikt. Pandoc
|
||||
converteert de inhoud naar Latex. Deze output wordt vervolgens met TexLive
|
||||
geconverteerd naar een PDF. Om dit proces te versimpelen is GNU Make gebruikt.
|
||||
Hiermee is het proces geautomatiseerd en toegankelijker gemaakt voor alle
|
||||
gebruikers.
|
||||
|
||||
Door wat extra moeite en tijd te besteden aan het begin van het project aan deze
|
||||
opzet, werd het tijdens het project gemakkelijker en eenvoudiger om de
|
||||
informatie vanuit verschillende kennisgebieden samen te brengen. Daarnaast
|
||||
zorgde het er ook voor dat het document gemakkelijk als geheel in zowel opmaak
|
||||
als inhoud opgeleverd kon worden.
|
||||
|
||||
#### Documentindeling
|
||||
|
||||
Het document is geschreven met het primaire doel dat de volgende projectgroep de
|
||||
genomen stappen begrijpt en hier zelfstandig op verder kan bouwen.
|
||||
|
||||
Zometeen start het document met de analyse, waarin aan de hand van de eisen is
|
||||
geanalyseerd wat er nodig is voor het project. Na de analyse zijn de benodigde
|
||||
onderdelen en de bijbehorende eisen beschreven onder het kopje architectuur. Er
|
||||
wordt per unit verdiepender ingegaan op wat er nodig is. Vervolgens wordt er
|
||||
kort een update gegeven over het projectverloop. We sluiten af met een conclusie
|
||||
en adviezen.
|
||||
|
||||
Veel gebruikte data en plannen zijn in de bijlage geplaatst, zodat het document
|
||||
overzichtelijk blijft. Er wordt in het document verwezen naar de relevante
|
||||
bijlagen.
|
||||
|
||||
Naar de gebruikte theorie voor het project is gerefereerd volgens de
|
||||
IEEE-standaard.
|
||||
|
||||
Dit document gemaakt met dit systeem.
|
||||
## Analyse
|
||||
|
||||
Niels Groningen - de opdracht gever - wil graag een test platform hebben. Het is
|
||||
lastig harde eisen te stellen aan dit testplatform, aangezien nog niet exact
|
||||
bekend is wat er getest op gaat worden. Het is de bedoeling dat er verschillen
|
||||
soorten testen op gedaan kunnen worden.
|
||||
De opdrachtgever voor dit project is Niels Groningen. Zijn opdracht is om een
|
||||
testplatform te ontwerpen. De grootste uitdaging van dit testplatform is dat het
|
||||
nog niet bekend is wat er precies getest gaat worden. Het is hierdoor lastig om
|
||||
harde eisen te stellen. Het moet dus mogelijk zijn om verschillende soorten
|
||||
testen te doen.
|
||||
|
||||
Voor dit project zijn er wel duidelijke eisen nodig zodat het duidelijk is dat
|
||||
we allebei hetzelfde idee hebben hoe die moet werken. Hierom is er dus
|
||||
doorgevraagd en zijn een aantal richtlijnen uitgekomen.
|
||||
In overleg met de opdrachtgever zijn de verwachtingen vastgelegd. Deze zijn
|
||||
binnen de projectgroep omgezet in meetbare en haalbare eisen. Hieruit is een
|
||||
Plan van Eisen (PvE) samengesteld.
|
||||
|
||||
- Het voertuig moet een redelijke actieradius hebben, zoals bijvoorbeeld
|
||||
comfortabel vanaf Amsterdam naar Rotterdam kunnen rijden.
|
||||
- Het moet over de snelweg kunnen in theorie, maar hoeft niet aan alle
|
||||
regelgevingen te voldoen.
|
||||
- Er moet actieve stabilisatie op komen.
|
||||
- Beide wielen moeten gestuurd en aangedreven worden.
|
||||
- Het voertuig moet zo licht mogelijk zijn, zonder te veel weg te nemen van
|
||||
gebruikers vriendelijkheid voor de bestuurder.
|
||||
- Het voertuig moet uiteindelijk semi-automatisch kunnen rijden.
|
||||
Dit plan is opgezet via de MoSCoW-methode. Dit is een projectmanagements- en
|
||||
prioriteringsstrategie om eisen en taken te classificeren. Met deze methode
|
||||
worden de eisen onderverdeeld in prioriteiten. Eisen waar zeker aan voldoen moet
|
||||
worden om het project te laten slagen (MH), eisen die zeer gewenst zijn (SH),
|
||||
eisen die extra toegevoegd kunnen worden (CH) en eisen die (op het moment) niet
|
||||
verstandig zijn om aandacht aan te besteden (WH). In de bijlage is de \[PvE\] te
|
||||
vinden. Hieronder een verklaring van de genomen beslissingen.
|
||||
|
||||
Op basis van deze richtlijnen heeft Finley een eerste concept voor het Pakket
|
||||
van Eisen opgesteld. Dit was in document vorm en dat werd niet heel erg
|
||||
gewaardeerd door automotive. Die volden het erg onoverzichtelijk, zij hebben
|
||||
geleerd om het in MS Exel een PvE op te stellen. Het is hier echter lastig
|
||||
om de onderbouwing van de eisen in te verwerken. Na veel discussie de groep over
|
||||
een tussen weg is er gekozen om Finleys versie te houden om het PvE verder te
|
||||
maken. En als die af er ook een MS Exel van te maken.
|
||||
Er is voor beide opleidingen een PvE gevormd met dezelfde inhoud, maar een
|
||||
andere opstelling. Het was lastig om deze op dezelfde manier op te bouwen, want
|
||||
voor beide opleidingen was er andere inhoud nodig om de resultaten te
|
||||
presenteren.
|
||||
|
||||
Het PvE heeft ondertussen nog een paar keer besptoken binnen de goep en met de
|
||||
opdracht gever om tot de definitieve versie te komen.
|
||||
#### Actieradius
|
||||
|
||||
De definitieve versie van het Pakket van Eisen is te vinden in de bijlagen. En
|
||||
in het hoofdstuk Architectuur wordden de balangrijkste eisen
|
||||
De opdrachtgever gaf aan dat het voertuig een redelijke actieradius moet hebben.
|
||||
Volgens hem was dit bijvoorbeeld dat het voertuig comfortabel vanaf Amsterdam
|
||||
naar Rotterdam kan rijden. In overleg met de opdrachtgever is deze eis zeer
|
||||
gewenst (SH), maar geen eis (MH).
|
||||
|
||||
Hiervoor zijn de eisen **REQ-A-6\[SH\]** en **REQ-A-7\[CH\]** toegevoegd. Er is
|
||||
om aan de wensne te voldoen onderzocht wat de afstand tussen Rotterdam en
|
||||
Amsterdam via de weg is. Deze bedraagt ongeveer 75 kilometer
|
||||
^[[https://www.google.com/maps/dir/Amsterdam/Rotterdam/data=\!4m10\!4m9\!1m2\!1m1\!1s0x47c63fb5949a7755:0x6600fd4cb7c0af8d\!1m2\!1m1\!1s0x47c5b7605f54c47d:0x5229bbac955e4b85\!2m1\!1b1\!3e0?sa=X\&ved=1t:3747\&ictx=111](https://www.google.com/maps/dir/Amsterdam/Rotterdam/data=!4m10!4m9!1m2!1m1!1s0x47c63fb5949a7755:0x6600fd4cb7c0af8d!1m2!1m1!1s0x47c5b7605f54c47d:0x5229bbac955e4b85!2m1!1b1!3e0?sa=X&ved=1t:3747&ictx=111)].
|
||||
Voor de ondergrens (SH) is er met deze informatie gekozen voor een actieradius
|
||||
van minimaal 100 kilometer in ideale omstandigheden. Als extra doel (CH) is er
|
||||
een eis toegevoegd voor een actieradius van 250 kilometer in ideale
|
||||
omstandigheden.
|
||||
|
||||
#### Snelweg
|
||||
|
||||
Volgens de opdrachtgever moet het voertuig in theorie over de snelweg kunnen,
|
||||
maar hoeft niet aan alle regelgevingen te voldoen.
|
||||
|
||||
Hiervoor is de eis **REQ-A-4\[MH\]** opgesteld. 60 km/h is de minimale snelheid
|
||||
voor op de snelweg^[https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/wegen/vraag-en-antwoord/wat-is-de-minimumsnelheid-voor-het-wegverkeer].
|
||||
|
||||
#### Stabilisatie {#stabilisatie}
|
||||
|
||||
Er moet actieve stabilisatie op komen.
|
||||
|
||||
#### Wielen {#wielen}
|
||||
|
||||
Beide wielen moeten gestuurd en aangedreven worden.
|
||||
|
||||
#### Gewicht voertuig {#gewicht-voertuig}
|
||||
|
||||
Het voertuig moet zo licht mogelijk zijn, zonder te veel weg te nemen van
|
||||
gebruiksvriendelijkheid voor de bestuurder.
|
||||
|
||||
#### Semiautomatisch {#semiautomatisch}
|
||||
|
||||
Het voertuig moet uiteindelijk semiautomatisch kunnen rijden.
|
||||
|
||||
## Architectuur
|
||||
|
||||
@ -220,7 +298,7 @@ De specificaties van de motor:
|
||||
- $K_v = 69 rpm/V$ - motor snelheidsconstante
|
||||
- $V_{th} = 598 mV$ - threshold voltage
|
||||
- $I_{max} = 78.5 A$ - maximaal stroom verbruik voor onze applicatie ($11.2Nm$ met 1:4 gearbox)
|
||||
- $U_{max} = 64 V$ - maximaal spanning benodigd voor onze applicatie
|
||||
- $U_{max} = 72 V$ - maximaal spanning benodigd voor onze applicatie
|
||||
|
||||
berekeningen voor deze waardes staan in het Detailontwerp Stabilisatie in
|
||||
hoofdstuk [Motor Keuze](#motor-keuze) (zie bijlagen)
|
||||
@ -236,7 +314,7 @@ hoofdstuk [Motor Keuze](#motor-keuze) (zie bijlagen)
|
||||
|
||||
#### specificaties
|
||||
|
||||
- De drijver moet minimaal $64 V$ aan kunnen, met voorkeur van meer dan $120 V$ [^1]
|
||||
- De drijver moet minimaal $72 V$ aan kunnen, met voorkeur van meer dan $120 V$ [^1]
|
||||
|
||||
De $120V$ komt van de vorige groep die aan dit project hebben gewerkt. Dit is de
|
||||
spanning van de accu die zij hadden gebruikt om dingen mee te berekenen. Er is
|
||||
|
||||
@ -27,6 +27,8 @@ auther:
|
||||
|
||||
## inleiding
|
||||
|
||||
> [!TODO]:
|
||||
> schrijven
|
||||
|
||||
## FoC library
|
||||
|
||||
|
||||
Loading…
x
Reference in New Issue
Block a user