udpates van Andrea

This commit is contained in:
Laila van Reenen 2025-10-20 20:24:02 +02:00
parent c37246c68d
commit c51d907d01
Signed by: LailaTheElf
GPG Key ID: 8A3EF0226518C12D
2 changed files with 120 additions and 40 deletions

View File

@ -34,58 +34,136 @@ auther:
## Inleiding
Het SPC-project is een project vanuit de opleiding Automotive. Het doel is om
een lichtgewicht, zelf stabiliserend persoonsvoertuig te ontwikkelen dat als een
testplatform kan dienden. Bij dit test platform is het doel om een kleinere
milieu vriendelijkere manier van persoonlijk transport dan een 'gewone' auto.
Dit SPC-project is een samenwerking tussen de opleidingen Automotive en
Elektrotechniek. Het doel van het project is om een lichtgewicht, zelf
stabiliserend eenpersoonsvoertuig te ontwikkelen dat als een testplatform kan
dienen. Door het voertuig lichter te maken in gewicht zorgt dit voor een
kleinere milieuvriendelijke manier van persoonlijk transport te maken dan een
'gewone' auto.
## Documentatie
Dit project bouwt voort op eerdere inspanningen en richt zich op het verder
verfijnen en implementeren van cruciale systemen zoals de aandrijving, het
stuurmechanisme en de Digital Twin-technologie.
Voor dat de elektrnotechnici de autotechnici elkaar hadden ontmoet, had Finley voorgesteld om de documentatie in [Markdown](https://commonmark.org/) te schijven. Voordelen hiervan zijn dat de opmaak beter consistent is en er gebruikt gemaakt kan worden van git om alle bewerkingen bij te houden. Alle elektrnotechnici hebben hier op voor gestemd.
Het SPC-project is een innovatief en interdisciplinair initiatief waarin
studenten van de opleidingen Automotive en Electrotechniek samenwerken. Dit
project bouwt voort op eerdere inspanningen en richt zich op het verder
verfijnen en implementeren van cruciale systemen zoals de aandrijving, het
stuurmechanisme en de Digital Twin-technologie.
De autotechnici moeten van hun opleiding in Microsoft Word en Exel werken. De gezamenlijke documenten hebben we dus hier mee gemaakt, maar dit verslag hebben we alsnog geschreven in Markdown.
#### Documentatie
### samenwerken in markdown
In dit project is de documentatie gedaan in Markdown, dit is een tekstindeling
voor het schrijven van gestructureerde documenten. Het voordeel hiervan is dat
de opmaak meer consistent is en er van Git gebruikt gemaakt kan worden om
bewerkingen bij te houden. Dit maakt het voor de elektrotechnici eenvoudiger om
alle informatie overzichtelijk te beheren.
om makkelijk samen te werken hebben we HedgeDoc gebruikt (op [live.kladjes.nl](https://live.kladjes.nl)). Hier kunnen meerdere mensen tegelijkertijd werken in een document. Vanuit HedgeDoc wordt het gesynchroniseerd naar een git repository, om de bewerkingen bij te houden.
Om ook aan de eisen van de autotechnici te voldoen, die in Microsoft Word en
Excel moeten werken, zijn de gezamenlijke documenten hierin gemaakt.
Om de markdown om te zetten naar PDF wordt Pandoc en TexLive gebruikt en om alles te automatiseren, zodat je zonder kennis hoe het werkt ook de PDF's kan genereen, wordt Make gebruikt.
Voor een effectieve samenwerking is er gebruikgemaakt van HedgeDoc (op
[live.kladjes.nl](https://live.kladjes.nl)). Dit is een open-source Markdown
editor. Op deze manier konden alle projectleden tegelijkertijd werken in
hetzelfde document. Vanuit HedgeDoc wordt de documentatie gesynchroniseerd naar
een Git repository om de bewerkingen bij te houden.
Om de Markdown om te zetten naar PDF wordt Pandoc en TexLive gebruikt. Pandoc
converteert de inhoud naar Latex. Deze output wordt vervolgens met TexLive
geconverteerd naar een PDF. Om dit proces te versimpelen is GNU Make gebruikt.
Hiermee is het proces geautomatiseerd en toegankelijker gemaakt voor alle
gebruikers.
Door wat extra moeite en tijd te besteden aan het begin van het project aan deze
opzet, werd het tijdens het project gemakkelijker en eenvoudiger om de
informatie vanuit verschillende kennisgebieden samen te brengen. Daarnaast
zorgde het er ook voor dat het document gemakkelijk als geheel in zowel opmaak
als inhoud opgeleverd kon worden.
#### Documentindeling
Het document is geschreven met het primaire doel dat de volgende projectgroep de
genomen stappen begrijpt en hier zelfstandig op verder kan bouwen.
Zometeen start het document met de analyse, waarin aan de hand van de eisen is
geanalyseerd wat er nodig is voor het project. Na de analyse zijn de benodigde
onderdelen en de bijbehorende eisen beschreven onder het kopje architectuur. Er
wordt per unit verdiepender ingegaan op wat er nodig is. Vervolgens wordt er
kort een update gegeven over het projectverloop. We sluiten af met een conclusie
en adviezen.
Veel gebruikte data en plannen zijn in de bijlage geplaatst, zodat het document
overzichtelijk blijft. Er wordt in het document verwezen naar de relevante
bijlagen.
Naar de gebruikte theorie voor het project is gerefereerd volgens de
IEEE-standaard.
Dit document gemaakt met dit systeem.
## Analyse
Niels Groningen - de opdracht gever - wil graag een test platform hebben. Het is
lastig harde eisen te stellen aan dit testplatform, aangezien nog niet exact
bekend is wat er getest op gaat worden. Het is de bedoeling dat er verschillen
soorten testen op gedaan kunnen worden.
De opdrachtgever voor dit project is Niels Groningen. Zijn opdracht is om een
testplatform te ontwerpen. De grootste uitdaging van dit testplatform is dat het
nog niet bekend is wat er precies getest gaat worden. Het is hierdoor lastig om
harde eisen te stellen. Het moet dus mogelijk zijn om verschillende soorten
testen te doen.
Voor dit project zijn er wel duidelijke eisen nodig zodat het duidelijk is dat
we allebei hetzelfde idee hebben hoe die moet werken. Hierom is er dus
doorgevraagd en zijn een aantal richtlijnen uitgekomen.
In overleg met de opdrachtgever zijn de verwachtingen vastgelegd. Deze zijn
binnen de projectgroep omgezet in meetbare en haalbare eisen. Hieruit is een
Plan van Eisen (PvE) samengesteld.
- Het voertuig moet een redelijke actieradius hebben, zoals bijvoorbeeld
comfortabel vanaf Amsterdam naar Rotterdam kunnen rijden.
- Het moet over de snelweg kunnen in theorie, maar hoeft niet aan alle
regelgevingen te voldoen.
- Er moet actieve stabilisatie op komen.
- Beide wielen moeten gestuurd en aangedreven worden.
- Het voertuig moet zo licht mogelijk zijn, zonder te veel weg te nemen van
gebruikers vriendelijkheid voor de bestuurder.
- Het voertuig moet uiteindelijk semi-automatisch kunnen rijden.
Dit plan is opgezet via de MoSCoW-methode. Dit is een projectmanagements- en
prioriteringsstrategie om eisen en taken te classificeren. Met deze methode
worden de eisen onderverdeeld in prioriteiten. Eisen waar zeker aan voldoen moet
worden om het project te laten slagen (MH), eisen die zeer gewenst zijn (SH),
eisen die extra toegevoegd kunnen worden (CH) en eisen die (op het moment) niet
verstandig zijn om aandacht aan te besteden (WH). In de bijlage is de \[PvE\] te
vinden. Hieronder een verklaring van de genomen beslissingen.
Op basis van deze richtlijnen heeft Finley een eerste concept voor het Pakket
van Eisen opgesteld. Dit was in document vorm en dat werd niet heel erg
gewaardeerd door automotive. Die volden het erg onoverzichtelijk, zij hebben
geleerd om het in MS Exel een PvE op te stellen. Het is hier echter lastig
om de onderbouwing van de eisen in te verwerken. Na veel discussie de groep over
een tussen weg is er gekozen om Finleys versie te houden om het PvE verder te
maken. En als die af er ook een MS Exel van te maken.
Er is voor beide opleidingen een PvE gevormd met dezelfde inhoud, maar een
andere opstelling. Het was lastig om deze op dezelfde manier op te bouwen, want
voor beide opleidingen was er andere inhoud nodig om de resultaten te
presenteren.
Het PvE heeft ondertussen nog een paar keer besptoken binnen de goep en met de
opdracht gever om tot de definitieve versie te komen.
#### Actieradius
De definitieve versie van het Pakket van Eisen is te vinden in de bijlagen. En
in het hoofdstuk Architectuur wordden de balangrijkste eisen
De opdrachtgever gaf aan dat het voertuig een redelijke actieradius moet hebben.
Volgens hem was dit bijvoorbeeld dat het voertuig comfortabel vanaf Amsterdam
naar Rotterdam kan rijden. In overleg met de opdrachtgever is deze eis zeer
gewenst (SH), maar geen eis (MH).
Hiervoor zijn de eisen **REQ-A-6\[SH\]** en **REQ-A-7\[CH\]** toegevoegd. Er is
om aan de wensne te voldoen onderzocht wat de afstand tussen Rotterdam en
Amsterdam via de weg is. Deze bedraagt ongeveer 75 kilometer
^[[https://www.google.com/maps/dir/Amsterdam/Rotterdam/data=\!4m10\!4m9\!1m2\!1m1\!1s0x47c63fb5949a7755:0x6600fd4cb7c0af8d\!1m2\!1m1\!1s0x47c5b7605f54c47d:0x5229bbac955e4b85\!2m1\!1b1\!3e0?sa=X\&ved=1t:3747\&ictx=111](https://www.google.com/maps/dir/Amsterdam/Rotterdam/data=!4m10!4m9!1m2!1m1!1s0x47c63fb5949a7755:0x6600fd4cb7c0af8d!1m2!1m1!1s0x47c5b7605f54c47d:0x5229bbac955e4b85!2m1!1b1!3e0?sa=X&ved=1t:3747&ictx=111)].
Voor de ondergrens (SH) is er met deze informatie gekozen voor een actieradius
van minimaal 100 kilometer in ideale omstandigheden. Als extra doel (CH) is er
een eis toegevoegd voor een actieradius van 250 kilometer in ideale
omstandigheden.
#### Snelweg
Volgens de opdrachtgever moet het voertuig in theorie over de snelweg kunnen,
maar hoeft niet aan alle regelgevingen te voldoen.
Hiervoor is de eis **REQ-A-4\[MH\]** opgesteld. 60 km/h is de minimale snelheid
voor op de snelweg^[https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/wegen/vraag-en-antwoord/wat-is-de-minimumsnelheid-voor-het-wegverkeer].
#### Stabilisatie {#stabilisatie}
Er moet actieve stabilisatie op komen.
#### Wielen {#wielen}
Beide wielen moeten gestuurd en aangedreven worden.
#### Gewicht voertuig {#gewicht-voertuig}
Het voertuig moet zo licht mogelijk zijn, zonder te veel weg te nemen van
gebruiksvriendelijkheid voor de bestuurder.
#### Semiautomatisch {#semiautomatisch}
Het voertuig moet uiteindelijk semiautomatisch kunnen rijden.
## Architectuur
@ -220,7 +298,7 @@ De specificaties van de motor:
- $K_v = 69 rpm/V$ - motor snelheidsconstante
- $V_{th} = 598 mV$ - threshold voltage
- $I_{max} = 78.5 A$ - maximaal stroom verbruik voor onze applicatie ($11.2Nm$ met 1:4 gearbox)
- $U_{max} = 64 V$ - maximaal spanning benodigd voor onze applicatie
- $U_{max} = 72 V$ - maximaal spanning benodigd voor onze applicatie
berekeningen voor deze waardes staan in het Detailontwerp Stabilisatie in
hoofdstuk [Motor Keuze](#motor-keuze) (zie bijlagen)
@ -236,7 +314,7 @@ hoofdstuk [Motor Keuze](#motor-keuze) (zie bijlagen)
#### specificaties
- De drijver moet minimaal $64 V$ aan kunnen, met voorkeur van meer dan $120 V$ [^1]
- De drijver moet minimaal $72 V$ aan kunnen, met voorkeur van meer dan $120 V$ [^1]
De $120V$ komt van de vorige groep die aan dit project hebben gewerkt. Dit is de
spanning van de accu die zij hadden gebruikt om dingen mee te berekenen. Er is

View File

@ -27,6 +27,8 @@ auther:
## inleiding
> [!TODO]:
> schrijven
## FoC library