small updates

This commit is contained in:
Laila van Reenen 2025-09-05 11:56:38 +02:00
parent 0628fc7bea
commit 7c97a84dfb
Signed by: LailaTheElf
GPG Key ID: 8A3EF0226518C12D
2 changed files with 23 additions and 22 deletions

1
.gitignore vendored
View File

@ -1,3 +1,4 @@
/latex
/build
/pdf
.obsidian

View File

@ -72,7 +72,7 @@ Het diagram [Units](ref:units) is een overzicht van de units van dit project.
### Vehicle Control Unit (VCU)
De VCU heeft alle ingangen voor de bestuurder voor het sturen, gas geven, remmen.
De VCU heeft alle ingangen voor de bestuurder voor het sturen, gas geven en remmen.
Voor deze unit gelden de volgende eisen van het PvA:
@ -141,12 +141,12 @@ De actuator hebben we nodig om de wielen in een richting te kunnen sturen.
Volgens Max Kappert(student automotive engineer) hebben we de volgende
parameters gekregen die we nodig hebben om het voertuig te kunnen sturen.
| Parameter | Waarde | Eenheid | Opmerking |
|--------------------------------|-------------|------------|----------------------|
| Voertuigspanning | 12 - 14 | $V_{DC}$ | typisch voor auto-VCU's |
| Stuurspanningdemperkle | 0 - 5 | $V_{DC}$ | naloge regeling |
| PWM-signaal frequentie | 25000 - 30000 | $Hz$ | Typische range voor aansturing |
| PWM duty cycle | 10 - 90 | $\%$ | $10%$: minimale demping, $90%$: maximale demping^[demping voor de ophanging via de interne actuator demper] |
| Parameter | Waarde | Eenheid | Opmerking |
| ---------------------- | ------------- | -------- | ----------------------------------------------------------------------------------------------------------- |
| Voertuigspanning | 12 - 14 | $V_{DC}$ | typisch voor auto-VCU's |
| Stuurspanningdemperkle | 0 - 5 | $V_{DC}$ | naloge regeling |
| PWM-signaal frequentie | 25000 - 30000 | $Hz$ | Typische range voor aansturing |
| PWM duty cycle | 10 - 90 | $\%$ | $10\%$: minimale demping, $90\%$: maximale demping^[demping voor de ophanging via de interne actuator demper] |
| Stroomverbruik klep | 0.5 - 2 | $A$ | Afhankelijk van de interne weerstand |
| Wielsnelheid | 0 - 250 | $km/h$ | Meet snelheid per wiel |
| Karrosserieversnelling | -3 tot +3 | $g$ | Laterale en verticale versnellingen |
@ -167,28 +167,28 @@ het voertuig opnieuw opstart.
## Stabilisatie
De groepen voor ons hebben al een klein schaal model voor een reactiewiel
gemakakt en een, wat op een voledige schaal, vliegwiel opstelling gemaakt.
gemakakt en een, wat voledige schaal lijkt te zijn, vliegwiel opstelling gemaakt.
Documentatie over de vliegwiel opstelling hebben wij niet terug gevoenden. Maar
wel van het kleine schaal model, de opstelling is pas gevonden aan het einde van
wel van het kleine schaal model, de reactiewiel opstelling is pas gevonden aan het einde van
het project - Voor onze opvolgers, in het proto lab tussen de planten en de 3d
printers is de linker kast -
printers is de linker kast - De reactiewiel opstelling is later gemaakt dat de vliegwiel opstelling, er was dus blijkbaar een reden dat de vliegwiel opstelling niet geschikt was. De automotive engineers onder ons hebben berekent wat de beste keuze is.
Voor de Stabilisatie is er een motor driver ontworpen. De specificaties van deze
zijn groten deels gebaseerd op specifieke motor. Samen met Automotive is deze
uitgekozen.
Dit heeft even geduurd, ondertussen zijn de elektronische engineers onderzoek gedaan naar wat voor soort motor drivers er zijn.
Uiteindelijk kwamen de automotive engineers uit op een vliegwiel van $10kg$ met een kracht van $45Nm$ en een maximale snelheid van $1000rpm$.
> [!TODO] toevoegen
> Automotive dee lang over het gerekenen van kracht en vermogen voor de
> Automotive dee lang over het berekenen van kracht en vermogen voor de
> stabilisatie. Finley heeft hier regelmatig naar gepushed en heeft zelf ook
> het huidige frame gewogen om het wat sneller te laten gaan. en heeft tussendoor
> ook rond gekeken naar motoren en drivers, onderzoek naar FOC gedaan in de hoop
> dat ik dat kan gebruiken. Helaas was alles max $10%$ van wat nodig is.
> dat ik dat kan gebruiken. Helaas was alles max $10\%$ van wat nodig is.
### De Motor
Het is er een die gevonden is op Aliexpress, niet een heel erg betrouwbare
verkoper, maar we kunnen geeb andere geschikte vinden voor een redelijke prijs.
verkoper, maar we kunnen geen andere geschikte vinden voor een redelijke prijs.
Deze motor kan de kracht net niet continu aan, maar wel voor korte duur. De
snelheid is wel iets ingeperkt ten opzichte van de berekende $1000 rpm$ dat
nodig is, deze kan maar tot $875 rpm$. Dit is de reden geweest dat we geen motor
@ -209,12 +209,12 @@ De specificaties van de motor:
berekeningen voor deze waardes staan in het Detailontwerp Stabilisatie in
hoofdstuk [Motor Keuze](#motor-keuze) (zie bijlagen)
> Er is helaas iets fout gegaan bij de berekeningen die eerder gedaan zuhb om de
> specificaties vast te stellen. Er is per ongeluk met $25 Nm$ gerekent i.p.v.
> Er is helaas iets fout gegaan bij de berekeningen die eerder gedaan hebben om de
> specificaties vast te stellen. Er is per ongeluk met $25 Nm$ gerekend i.p.v.
> $45 Nm$. Dit betekent dat de motor driver is ontworpen voor $50 A$ i.p.v.
> $80A$. Dit kan opgelost worden door een motor gearbox combie die te vinden is
> $80A$. Dit kan opgelost worden door een motor gearbox combinatie die te vinden is
> met $50A$ maar met een hogere spanning het vermogen haalt. Er is veel ruimte
> aan spanning, dus dit zal geen groot probleem moeten zijn.
> aan spanning, dus dit zal oplosbaar moeten zijn.
### Motor Driver
@ -323,7 +323,7 @@ FOC wordt. De AS5600 is zowel makkelijk te monteren als nauwkeurig zonder dat
die elke keer bij het opstarten hoeft gekalibreerd hoeft te worden.
> Meer informatie waarom deze keuze is gemaakt, zie de bijlagen Detailontwerp
Stabilisatie hooftstuk Encoder
Stabilisatie hoofdstuk Encoder
###### Hoek van het voertuig
@ -363,7 +363,7 @@ Aan het begin was het vooral lastig om duidelijk te maken wat de vereisten van
beide opleidingen en tot een format te komen van het Plan van Aanpak en Pakket
van eisen die voor beide opleidingen voldoet. Het is ons niet gelukt om tot een
enkel Pakket van Eisen te komen, bij Automotive moet het in een Exel bestand.
Dit is alleen lastig om te exporteren naar bestand dat geschik is om te kunnen
Dit is alleen lastig om te exporteren naar bestand dat geschikt is om te kunnen
ondertekenen. Daarbij is het ook lastig om er onderbouwing van de eisen bij te
zetten, dit is niet nodig voor Automotive.