PEE51_SPC_documents/latex/detailontwerp_stuursysteem.latex
LailaTheElf 3e4ab04fe3
All checks were successful
generate pdf files / build (push) Successful in 2m34s
ingeleverd!!
2025-06-22 23:56:31 +02:00

183 lines
5.9 KiB
Plaintext

\documentclass[11pt]{article}
\usepackage[a4paper, portrait, includehead, includefoot, margin=1.5cm]{geometry}
\usepackage[dutch]{babel}
\usepackage{pdfpages}
\usepackage{xcolor}
\usepackage{makecell}
\usepackage{tabularx}
\usepackage{adjustbox}
\usepackage{framed}
\usepackage{longtable}
\providecommand{\tightlist}{\setlength{\itemsep}{0pt}\setlength{\parskip}{0pt}}
\usepackage{booktabs}
\usepackage{fontspec}
\usepackage{xunicode}
\usepackage{xltxtra}
\newfontfamily\fontRoboto[]{Roboto}
\newfontfamily\fontUbuntu[]{Ubuntu}
\setmainfont{Roboto}
% \usepackage[style=ieee]{biblatex}
% \usepackage{csquotes}
% \addbibresource{bibliography.bib}
% header and footer
\usepackage{fancyhdr}
\renewcommand{\headrule}{}
\usepackage[nodayofweek]{datetime}
\definecolor{darkishyellow}{rgb}{177, 179, 173}
% for images
\usepackage{graphbox}
% add bookmarks with \hypertarget
\usepackage{bookmark}
\usepackage{hyperref}
% heading numberging
\setcounter{secnumdepth}{3}
\renewcommand\thesection{{\fontUbuntu\arabic{section}}}
\renewcommand\thesubsection{{\fontUbuntu\arabic{section}.\arabic{subsection}}}
\renewcommand\thesubsubsection{{\fontUbuntu\arabic{section}.\arabic{subsection}.\arabic{subsubsection}}}
\usepackage{sectsty}
\allsectionsfont{\fontUbuntu}
\setlength{\headheight}{14pt}
% no indent at paragraphs
\usepackage{parskip}
\usepackage{setspace}
\setstretch{1.1}
\let\tmpitem\itemize
\let\tmpenditem\enditemize
\renewenvironment{itemize}{\tmpitem\setlength\itemsep{-.4em}}{\tmpenditem}
\begin{document}
\raggedright
\pagecolor{darkishyellow}
\begin{titlepage}
\null\vfill
\begin{center}
{\Huge\fontUbuntu \par}
\vskip 3em
% \includegraphics{assets/eriks.50.png}
\vskip 3em
{\huge\fontUbuntu Superlight Personal Carrier \par}
\end{center}
\vskip 25em
{
\large
\lineskip .75em
\begin{tabular}{r l}
gemaakt door: & Finley van Reenen (0964590@hr.nl) \\
& Chris Tan (0992143@hr.nl) \\
& Tijn Snijders (1001829@hr.nl) \\
& Max Kappert (1030682@hr.nl) \\
& Thomas Braam (0989527@hr.nl) \\\\
vak code: & ELEPEE51 \\\\
ge\"exporteerd op: & \today
\end{tabular}
}
\vfill\null
\end{titlepage}
\pagestyle{fancy}
\fancyhead{} % clear all header fields
\fancyhead[LO]{\color{gray}\fontUbuntu }
\fancyhead[RO]{\color{gray}\fontUbuntu Superlight Personal Carrier}
\fancyfoot{} % clear all footer fields
\fancyfoot[LO]{\color{gray}\fontUbuntu E.L.F. van Reenen, C. Tan, T Snijders, M. Kappert en T. Braam}
\fancyfoot[CO]{\color{gray}\fontUbuntu }
\fancyfoot[RO]{\color{gray}\fontUbuntu \thepage}
\newpage
\section{Vehicle Control unit}\label{vehicle-control-unit}
De VCU is een belangrijk onderdeel van het systeem, hiermee kunnen we
het voertuig in een richting sturen en vooruit bewegen, de belangrijkste
keuzes hierin zijn in welke taal we willen gaan programmeren en wat voor
soort microcontroller we willen. De reden hiervoor is zodat de volgende
team makkelijker kan omgaan met de code en het systeem makkelijker
kunnen uitbreiden. het makkelijkst is dan om met de Arduino IDE en taal
verder te gaan, omdat het een bekent en veel gedocumenteerd systeem is
waar je veel over kan vinden op internet tegenover veel andere IDE's,
programmeer talen en microcontrollers. verder moet het ook draadloos
verbinding kunnen maken met een console controller zodat de volgende
teams eventueel een andere keuze kunnen maken hoe ze willen sturen.
Daarom hebben we voor de ESP32 gekozen omdat het alles aantikt met een
gezond aantal GPIO pinnen.
\newpage
\section{Actuator}\label{actuator}
De actuator hebben we nodig om de wielen in een richting te kunnen
sturen volgens Max Kappert(student automotive engineer) hebben we de
volgende parameters gekregen die we nodig hebben om het voertuig te
kunnen sturen.
\begin{longtable}[]{@{}
>{\raggedright\arraybackslash}p{(\columnwidth - 6\tabcolsep) * \real{0.4051}}
>{\raggedright\arraybackslash}p{(\columnwidth - 6\tabcolsep) * \real{0.1646}}
>{\raggedright\arraybackslash}p{(\columnwidth - 6\tabcolsep) * \real{0.1519}}
>{\raggedright\arraybackslash}p{(\columnwidth - 6\tabcolsep) * \real{0.2785}}@{}}
\toprule\noalign{}
\begin{minipage}[b]{\linewidth}\raggedright
Parameter
\end{minipage} & \begin{minipage}[b]{\linewidth}\raggedright
Waarde
\end{minipage} & \begin{minipage}[b]{\linewidth}\raggedright
Eenheid
\end{minipage} & \begin{minipage}[b]{\linewidth}\raggedright
Opmerking
\end{minipage} \\
\midrule\noalign{}
\endhead
\bottomrule\noalign{}
\endlastfoot
Voertuigspanning & 12 - 14 & \(V_{DC}\) & typisch voor auto-ECU's \\
Stuurspanningdemperkle & 0 - 5 & \(V_{DC}\) & naloge regeling \\
PWM-signaal frequentie & 1000 - 3000 & \(Hz\) & Typische range voor
aansturing \\
PWM duty cycle & 10 - 90 & \(\%\) & \(0%
\): minimale demping, \(90%
\): maximale demping \\
Stroomverbruik klep & 0.5 - 2 & \(A\) & Afhankelijk van de interne
weerstand \\
Wielsnelheid & 0 - 250 & \(km/h\) & Meet snelheid per wiel \\
Karrosserieversnelling & -3 tot +3 & \(g\) & Laterale en verticale
versnellingen \\
Axiale potentiometer (veerweg) & 0 - 50 & \(mm\) & Meet veeruitslag \\
Temperatuur werkbereik & -40 tot +85 & \(^\circ C\) &
Automobielstandaard \\
\end{longtable}
Voor de Actuator is er een keuze gemaakt voor CDC (Continuous Damping
Control) demper van SACHS, Maar vanwege de besteltijden van dit soort
componenten kunnen we dit niet gebruiken. Daarom gebruiken we een
actuator die er al staat, de A0-01/M van S-LINE. om de actuator te
besturen gebruiken we een motordriver, de MDD20A. Dit is omdat we het al
hebben en werkt met de huidige actuatoren en voldoende de parameters van
de actuatoren behaald, daarom hebben we besloten om niet een nieuwe te
kopen of te ontwerpen. Om ervoor te zorgen dat de actuatoren niet te ver
gaan gebruiken we de AS5600 magnetic encoder. Dit is omdat de encoder
een absoluut positie meegeeft en daarom voor minder problemen zorgt als
het voertuig opnieuw opstart.
\end{document}