diff --git a/markdown/pakket_van_eisen.md b/markdown/pakket_van_eisen.md new file mode 100644 index 0000000..a13c617 --- /dev/null +++ b/markdown/pakket_van_eisen.md @@ -0,0 +1,100 @@ +--- +tags: kladjes, elektro, elektro/hr, elektro/hr/pee51 +--- + +[parent](/tPb3Up1fQEuZ86yrJSkYRQ) + +# Pakket van Eisen + +[toc] + +## Inleiding + +Bij dit project is de de SPC^[Superlight Persinal Carier] opgeplitst in een aantal onderdelen. Veel van de eisen zijn verdeelt over deze onderdelen. + +- Wiel assambly +- Stabilisatie +- Veircle controll unit + +Deze onderdelen zijnr geplitst op basis van welke onderdelen die in dit project +verberd worden. + +## Eis indendificatie code + +``` +REQ-X-X-X + | | +- uniek indentificatie nummer + | | + | +--- A: algemeen + | W: wiel assamble + | S: sabilisatie + | C: VCU + | + +----- M: zonder is het product niet bruikbaar + S: het product is bruikbaar zonder, maar is zeer gewenst + C: als het binnen de tijd lukt is het gewenst + W: niet gewenst +``` + +## definities + +**Het voertuig**: De Superlight Persinal Carier die tijdens dit project gemaakt/verbetert wordt. +**Bestuurder**: De persoon die in het voertuig zit, en het voertuig bestuurd. + +## Algemeene eisen + +**REQ-M-A-1: Het voertuig exclusief bestuurder weegt 250 kilogram of minder.** +**REQ-M-A-2: Het voertuig heeft een legte van 4 meter of minder.** +**REQ-M-A-3: Het voertuig heeft een breete van 60 centimeter of minder.** +**REQ-S-A-4: Het voertuig is ontworpen zodat die 150 kilometer per uur kan rijden in ideale omstandigheden.** +**REQ-S-A-5: Het voertuig is ontworpen zodat die 250 km actie radius kan berijken in ideale omstandigheden** + +De bovenstaande twee eisen gaat over het ontwerp. Binnen de tijdspan van dit project is het niet mogenlijk om op deze eisen te testen buiten een simulatie of rekenmodel. + +De ideale omstandigheden is op een vlakke rechte geaslfalteerde weg zonder wind, regen, hagel, sneew of andere weersomstandigheden die een negatief gevolg op de test kunnen hebben. + +**REQ-C-A-6: Het voertuig is bestand tegen corosie** + +> is dit meetbaar te maken? + +**REQ-C-A-7: Het voertuig kan bedient worden door een bestuureder van 130 kilogram of minder.** + +> nog een minimum gewicht? + +**REQ-M-A-8: Het voertuig kan bedient worden door een bestuureder met een lengte van 130 centimeter tot 200 centimeter.** +**REQ-M-A-9: De bestuurder van het voertuig zit voledig binnen de afmetingen van het voertuig, met uitzondering van de hoogte.** +**REQ-S-A-10: Het zwaarte punt van het voertuig ligt 45 centimeter of minder boven de grond bij een valkke grond.** + +## Wiel Assambly + +**REQ-M-W-1: het voertuig heeft twee wielen.** +**REQ-M-W-2: het voertuig wordt aangedreven door bijde wielen.** +**REQ-S-W-3: het voertuig stuurt met bijde wielen.** +**REQ-M-W-4: het voertuig wordt aangedreven door elektromotoren.** +**REQ-S-W-5: het voertuig kan remmem doormidel van regen.** +**REQ-S-W-6: de aanrijving bevind zich in het wiel.** +**REQ-M-W-7: het voertuig heeft een remvertraging van 6 meter per seconde per secode of meer.** +**REQ-M-W-8: het voertuig heeft een draaicircle van 6 meter of minder.** + +> TODO: iets van er moet suspensie zijn? + +## Stabilisatie + +**REQ-M-S-1: Het voertruig wordt actief gestabaliseert** +**REQ-M-S-2: tijdens operatie van de sabilisatie trilt het voeruit $... m/s^2$ of minder, als het voertuig stil staat** +**REQ-M-S-3: Bij een vlakke grond raakt de zijkant van het voertuig de grond niet aan bij een stoot van X newton voor X seconde** + +## VCU + +**REQ-M-C-1: het voertuig wordt bestuurt door middel van een elektronische input, zoals een joystick, dat bedienbaar is door de bestuurder.** +**REQ-M-C-2: er is een nootstop aanwezig.** + +> TODO: miss nog iets over wat die noodstop doet + + +## frame + +**REQ-M-F-1: iets vervormt maximaal 4 centimeter bij een bocht van 500 meter radius op een snelhied van 150 km/h** + +> snapte de eis van vorige groep niet +