This commit is contained in:
Laila van Reenen 2025-09-22 12:47:32 +02:00
parent effb36ffe9
commit bb47b3eec5
Signed by: LailaTheElf
GPG Key ID: 8A3EF0226518C12D
6 changed files with 61 additions and 63 deletions

View File

@ -25,24 +25,24 @@ function download_images() {
for line in $(grep '^!\[.*\](.*\.md)$' "$TEMP_MD_FILE" | sed -e 's/ /%20;/g')
do
src=$(echo "$line" | sed -e 's/^.*(//' -e 's/).*$//' -e 's/%20;/ /g')
echo "include found: markdown/$src"
md_src=$(echo "$line" | sed -e 's/^.*(//' -e 's/).*$//' -e 's/%20;/ /g')
echo "include found: markdown/$md_src"
download_images "markdown/$src"
download_images "markdown/$md_src"
cp "markdown/$src" "$BUILD_DIR/$src"
sed -i "$BUILD_DIR/$src" \
cp "markdown/$md_src" "$BUILD_DIR/$md_src"
sed -i "$BUILD_DIR/$md_src" \
-e 's|\[toc\]||' \
-e 's|^\[parent\].*$||' \
-e 's|^# |\\newpage\n# |' \
-e 's|^## |\\newpage\n## |' \
-e 's|\[\([^]]*\)\](#\([^)]*\))|[\1](#\L\2)|' \
-e "s|https://live.kladjes.nl/uploads|${BASE_DIR}/latex/images|" \
-e "s|\`\`\`mermaid|\`\`\`{.mermaid loc=${BASE_DIR}/latex/images/$(basename "$src")}|"
download_images "$BUILD_DIR/$src"
-e "s|\`\`\`mermaid|\`\`\`{.mermaid loc=${BASE_DIR}/latex/images/$(basename "$md_src")}|"
download_images "$BUILD_DIR/$md_src"
sed -i "$TEMP_MD_FILE" \
-e "s/^\!\[.*\]($src)\$/\`\`\`\\{.include shift-heading-level-by=1\\}\n${src}\n\`\`\`/"
-e "s/^\!\[.*\]($md_src)\$/\`\`\`\\{.include shift-heading-level-by=1\\}\n${md_src}\n\`\`\`/"
done

View File

@ -8,7 +8,7 @@ prepare:
mkdir -p latex pdf
clean:
rm -r build
rm -r build latex
clean_all:
rm -r build latex pdf

View File

@ -16,13 +16,13 @@ auther:
# Competentie verantwoording
## Analyseren
## Analyseren (8)
Hoofdstuk 3 van het verslag wordt uitgelegd hoe de analyse is gedaan. Ik heb in deze fase de voortouw genomen en het PVE gemaakt en beheerd.
Daarnaast heb ik ook geanalyseerd voor de stabilisatie unit zelf (hoofdstuk 6 in het verslag; of 8.3.2 voor een uitgebreidere variant). Hier heb ik samen met Tijn de motor keuze gemaakt, en alle berekeningen over de motor heb ik zelf gedaan.
## Ontwerpen
## Ontwerpen (8)
Het was eerst de bedoeling dat ik samen met Gryvon het ontwerp voor de
motordriver te maken, maar die is gestopt met het project voor dat er aan
@ -30,40 +30,38 @@ begonnen is. Dus ik heb het ontwerp alleen gedaan. Chirs, de enige andere van
elektrotechniek, heeft niet veel ervaring van het ontwerpen van motordrivers,
dus ik dacht dat het uitleggen hoe het moet meer tijd kost dan het zelf doen.
## Realiseren
zie hoofdstuk 6 van het projectdocument of 8.3 voor het detailontwerp.
## Realiseren (O)
De motordriver heb ik gesoldeerd in het SMD lab op Accademiplein, en getest
eerst op Accademiplein voor te tesen of de hardware werkt en later op het RDM
met een motor aangesloten de software en intergratie te testen.
eerst op Accademiplein voor te testen of de hardware werkt en later op het RDM
met een motor aangesloten de software en integratie te testen. deze testen zijn nog niet gedocumenteerd.
## Beheren
## Beheren (O)
Het detailontwerp heb ik geschreven, ook heb ik een resource map gemaakt die in
software gebruikt kan worden dat beschrijft wat er op welke pin is aangesloten.
Zowel documentatie als de software is gebruikt gemaakt van git voor versiebeheer. Deze zet ik standaard pas openbaar als het project is afgerond.
De Software is om moment van schrijven nog niet af, hier wordt nog verder
aangewerkent komende weeken. Hier wordt ook documentatie voor geschreven.
> [!todo]
> software ontwerp en test rapport moeten verder gemaakt worden.
## Managen
## Managen (6)
Eleke week hebben we op donderdag gewerkt en vergaderd op het RDM. Hier hielden
we eiders voordgang uptodate, en werdt ook regelmatig samen na gedacht over de
uitdagingen waar tegenaangelopen werdt.
Elke week hebben we op donderdag gewerkt en vergaderd op het RDM. Hier hielden
we eiders voortgang updates, en er werd ook regelmatig samen na gedacht over de
uitdagingen waar tegengelopen werd.
## Adviseren
## Adviseren (O)
Adviesen zoals wat voor accu of motor er nodig is voor de stabilisatie is
gegeven in het detaiontwerp. Er komt nog een advies over hoe de test omstelling
ingezet kan worden in het voertuig, dit is nog niet gegeven om dat ik hier nog
acctief aan werkt en dus nog niet weet wat er exact nodig is om dit te doen.
> [!todo]
> moet nog geschreven worden
## Onderzoeken
## Onderzoeken (O)
ik heb onderzocht hoe de meeste kracht uit een BLDC motor gehaaldt kan worden.
Dit kwam heel snel neer op hoe FOC werkt, en hoe dit het best hier
geimplementeerd kan worden.
> [!todo]
> moet nog geschreven worden
## professionaliseren
## professionaliseren (6)
Er is elke week een presentatie gehouden voor de opdrachtgever en Automotive
docenten.

View File

@ -33,17 +33,17 @@ De VCU is een belangrijk onderdeel van het systeem, hiermee kunnen we het voertu
De actuator hebben we nodig om de wielen in een richting te kunnen sturen volgens Max Kappert(student automotive engineer) hebben we de volgende parameters gekregen die we nodig hebben om het voertuig te kunnen sturen.
| Parameter | Waarde | Eenheid | Opmerking |
|--------------------------------|-------------|------------|----------------------|
| Voertuigspanning | 12 - 14 | $V_{DC}$ | typisch voor auto-VCU's |
| Stuurspanningdemperkle | 0 - 5 | $V_{DC}$ | naloge regeling |
| PWM-signaal frequentie | 25000 - 30000 | $Hz$ | Typische range voor aansturing |
| PWM duty cycle | 10 - 90 | $\%$ | $0%$: minimale demping, $90%$: maximale demping * |
| Stroomverbruik klep | 0.5 - 2 | $A$ | Afhankelijk van de interne weerstand |
| Wielsnelheid | 0 - 250 | $km/h$ | Meet snelheid per wiel |
| Karrosserieversnelling | -3 tot +3 | $g$ | Laterale en verticale versnellingen |
| Axiale potentiometer (veerweg) | 0 - 50 | $mm$ | Meet veeruitslag |
| Temperatuur werkbereik | -40 tot +85 | $^\circ C$ | Automobielstandaard |
| Parameter | Waarde | Eenheid | Opmerking |
| ------------------------------ | ------------- | ---------- | --------------------------------------------------- |
| Voertuigspanning | 12 - 14 | $V_{DC}$ | typisch voor auto-VCU's |
| Stuurspanningdemperkle | 0 - 5 | $V_{DC}$ | naloge regeling |
| PWM-signaal frequentie | 25000 - 30000 | $Hz$ | Typische range voor aansturing |
| PWM duty cycle | 10 - 90 | $\%$ | $0\%$: minimale demping, $90\%$: maximale demping * |
| Stroomverbruik klep | 0.5 - 2 | $A$ | Afhankelijk van de interne weerstand |
| Wielsnelheid | 0 - 250 | $km/h$ | Meet snelheid per wiel |
| Karrosserieversnelling | -3 tot +3 | $g$ | Laterale en verticale versnellingen |
| Axiale potentiometer (veerweg) | 0 - 50 | $mm$ | Meet veeruitslag |
| Temperatuur werkbereik | -40 tot +85 | $^\circ C$ | Automobielstandaard |
*demping voor de ophanging

View File

@ -13,25 +13,25 @@ auther:
[parent](/tPb3Up1fQEuZ86yrJSkYRQ)
*[BLDC]: Brushless Direct Current motor
*[SPC]: Superlight Personal Carier
*[SPC]: Superlight Personal Carrier
# Onderzoek Efficentie BLDC
## Inleiding
Voor de stabalisatie van de SPC is gekozen om dit te doen met een reactiewiel.
Hiervoor is het nodig dat de voledige kracht geleverd kan worden vanaf stilstand.
Voor de stabilisatie van de SPC is gekozen om dit te doen met een reactiewiel.
Hiervoor is het nodig dat de volledige kracht geleverd kan worden vanaf stilstand.
Dit onderzoek kijkt naar hoe dit gedaan kan worden.
## Onderzoeks vraag
hoofdvraag: Hoe kan een BLDC aangstuurd worden om het moment te maximaliseren
hoofdvraag: Hoe kan een BLDC aangestuurd worden om het moment te maximaliseren
vanaf stilstand.
### Deel vragen
- what control methods are there
- touque over speed graph
- torque over speed graph
-
### Voor Onderzoek

View File

@ -65,26 +65,26 @@ opmergingen: getest met een PWM signaal en osciloscoop i.p.v. een ledje.
#### Benodigdheden
- als de microcontoller werkt:
- 12V voeding als de voedingen werken, anders met een 5V en 3.3v voeding
- 30V voor V Motor
- computer met Arduino IDE geinstaleerd
- als de microcontroller werkt:
- $12V$ voeding als de voedingen werken, anders met een $5V$ en $3.3v$ voeding
- $30V$ voor f_V Motor_
- computer met Arduino IDE geïnstalleerd
- USB B kabel naar de computer
- ocsiloscoop
- oscilloscope
- zo niet:
- 10V voor V motor
- $10V$ voor _V motor_
- signaal generator met twee kanalen
- ocsioscoop
- oscilloscope
#### procedure
1. sluit de ociloscoop aan op een van de uitgangen van de drijver (er komt 30V op te staan, beruik de juiste probe; geen juiste probe bij de hand, zelt de voeding voor V motor wa lager)
2. snel de voeding in op 12V met een stroom berensing van 150 mA
3. sluit de 12V voeding aan op de 12V en GND ingnangen op de driver
4. sluit de USB kabel aan op de computer (dit is veilig omdat de USB alleen verbonden is met ground, de V+ is floating)
5. upload een test progamma die de PWM aansuurt voor de FET's
- de PWM per half bridge zijn aangesloten op de a en b uitganen van 1 timer per half brug. zorg dat een van de uitput geinverteerd is en de twee vergeleijk waardes zo zijn zodat er een korte dead time is. ze mogen nooit tegerlijk hoog zijn!
6. bekijk het signaal op de osciloscoop
1. sluit de oscilloscope aan op een van de uitgangen van de drijver (er komt $30V$ op te staan, beruik de juiste probe; geen juiste probe bij de hand, zet de voeding voor _V motor_ wat lager)
2. snel de voeding in op $12V$ met een stroom begrenzing van $150 mA$
3. sluit de $12V$ voeding aan op de $12V$ en GND ingangen op de driver
4. sluit de USB kabel aan op de computer (dit is veilig omdat de USB alleen verbonden is met ground, de _V+_ is floating)
5. upload een test programma die de PWM aanstuurt voor de FET's
- de PWM per half bridge zijn aangesloten op de a en b uitgangen van 1 timer per half brug. zorg dat een van de uitgangen geïnverteerd is en de twee vergelijk waardes zo zijn zodat er een korte dead time is. ze mogen nooit tegelijkertijd hoog zijn!
6. bekijk het signaal op de oscilloscope
7. herhaal de test voor alle drie de half bruggen
resultaat: